URADITE TO DANAS
    

pitanja i odgovori

Kako da gume  traju duže a vožnja bude sigurnija i ekonomičnija


Osnovni saveti:

• Proveravajte pritisak u gumama bar jednom mesečno

• Pri kupovini novih guma ili zameni balansirajte točkove

• Proveravajte centriranje trapa

• Zamenite i ventil sa stavljanjem novih guma

• Rotirajte gume s vremena na vreme kako bi se podjednako trošile

• Koristite zimske u zimskim i letnje gume u letnjim mesecima

• Koristite profil guma koji je po specifikaciji proizvođaca određen za Vaš auto, ili se konsultujte sa majstorima o eventualnim supstitutima

• Raspitajte se o karakteristikama pojedinih marki (brendova) guma pre kupovine, jer u svakom profilu guma imate ponudu više modela različitih proizvođača

• Pridržavajte se što je moguće više datih saveta o vožnji

• Napunite gume azotom

• Pronađite poštenog i kvalitetnog prodavca i servisera!!!

Da li koristiti polovne i stare gume?

• Zbog hemijskih i fizičkih procesa gume stare čak i onda kad ih ne upotrebljavate.

• Gume starije od šest godina treba zameniti u svakom slučaju, bez obzira na kilometražu koju su prešle!

• Rezervni točak koji je više od šest godina u gepeku upotrebite samo u zaista hitnim slučajevima, i samo privremeno.

• Nikad ne montirajte upotrebljene gume ako ne znate koji su “put” već prešle i kada su proizvedene!

• Vodite računa da se karakteristike i vek trajanja novih i recikliranih guma dosta razlikuju!

• Pazite da Vam reciklirane gume ne prodaju kao nove!!!

Kao maksimalno iskoristiti životi vek guma u svakodnevnoj vožnji?

• Što brže vozite, gume kraće traju: vožnja pri velikim brzinama stvara višak toplote. Ta toplota povećava brzinu trošenja gume i smanjuje njen vek trajanja.

• Nagla promena pravca i zaokreti u vožnji smanjuju vek trajanja guma: Izbegavajte nagle zaokrete u krivinama, naglo kretanje vožnje (uz “škripu guma”) i panično zaustavljanje

• Vožnja po ivičnjacima, preko raznih prepreka i neravnina itd. smanjuje vek trajanja guma: Trudite se da što manje vozite po krajevima puta ili preko ivičnjaka, ležećih policajaca ili drugih prepreka. Ako prepreku ne možete zaobići, pređite preko nje što je sporije moguće i pod pravim uglom

• Što je veće opterećenje vozila (naročito ako se pribižava maksimalno dozvoljenom ili ga prelazi), gume kraće traju. Pridržavajte se najvećeg dopustenog opterećenja, vodite računa kada nosite teret na nosaču auta ili u prikolici

Koji su saveti za vožnju u zimskim uslovima?

I pored toga što je pravilnim izborom guma vožnja mnogo lakša i sigurnija, u nepovoljnim zimskim uslovima nije loše pridržavati se i sledećih saveta:

• Generalno: mnogo pažljivija vožnja, bez naglih pokreta i zaokreta vozila, bez naglog ubrzavanja i kočenja, prilagođena brzina, veća distanca od vozila ispred…

• Kočenje: obzirom na mnogo teže uslove, kočenje se mora predvideti ranije i što je moguće više se koristiti kočenje samog motora (prebacivanjem menjača u nižu «brzinu»), a kočnica se ne sme upotrebljavati naglo, kako točkovi ne bi privremeno blokirali i proklizali, jer ih je tada teško iskontrolisati, već se mora koristiti postepeno i sa više uzastopnih slabijih pritisaka.

• Pokretanje auta : prilikom pokretanja auta na snežnoj podlozi, ne sme se naglo ubrzavati, već samo polako i postepeno, a ako točkovi krenu da proklizavaju, treba ubaciti menjač u višu «brzinu», kako bi se smanjila sila na točkove i moglo mirno da se krene.

• Krivine i skretanja : Pre skretanja (krivine), potrebno je usporiti (dok je vozilo jos u pravom položaju, tj. na pravom putu), a zatim lagano, kontinuelno okretati volan u željenom pravcu, kako točkovi ne bi proklizali i otkazali «poslušnost». U krivini držati konstantnu brzinu, da se izbegne poremećaj balansa vozila.

Kako čuvati vansezonske zimske/letnje gume?

Prilikom zamene letnjih guma zimskim, ukoliko su u dobrom stanju, gume treba uskladištiti i čuvati do početka proleća, odnosno do toplijih meseci, kada ce se izvršiti ponovna zamena guma, i umesto zimskih staviti letnje gume! Dakle, gume se ne bacaju, već se na ovaj način generalno umnogome produžava rok trajanja guma, pošto se i zimske i letnje gume mogu koristiti po više godina, jer se koriste u uslovima za koje su i pravljene!!!

Ako se ipak odlučite da ih čuvate sami, evo nekoliko saveta.

Prilikom odlaganja guma potrebno je obratiti pažnju na sledeće:

• Pre odlaganja zapamtite (pribeležite) položaj guma na tockovima, naročito ako su različite prednje i zadnje gume, a i zbog rotiranja kako bi se podjednako trošile.

• Očistite gume od prljavštine i kamenčića

• Gume čuvajte na suvom, hladnom i tamnom mestu

• Možete ih držati uspravno ili položeno (ukoliko su skinute sa osovine, tj. točka), ali nikako nakrivljene.

• Skladištite ih dalje od benzina, ulja i masti, i drugih supstanci koje mogu imati neželjene reakcije na gumu.

Koliko treba napumpati gume, i postoji li neko pravilo o tome?

Pravilan pritisak vazduha u gumi je jedan od najvažnijih faktora u brizi o gumama. Na boku svake gume je označen maksimalni dozvoljeni pritisak gume. To međutim ne mora uvek biti i pravilan pritisak vazduha za Vaše vozilo. Potrebno je uvek poštovati preporuku proizvođača Vašeg automobila. Tu preporuku možete pronaći u priručniku za Vaše vozilo, a obično je zalepljena i na ivici vozačevih vrata, i na vratancima ili unutar odeljka za sitne stvari, ili sa unutrašnje strane poklopca od rezervoara. Važna napomena: pritisak vazduha u gumi proveravati uvek kada su gume hladne .

Kada se proverava na manje od sat vremena posle vožnje, gume su još tople i pritisak vazduha u njima ne može se tačno utvrditi. Bilo bi dobro proveriti pritisak u gumama bar jednom u mesec dana, kao i pre dužih putovanja ili ako prevozite veliki teret. Ne zaboravite proveriti i rezervnu gumu. Sva pitanja u vezi ovoga možete uputiti i našim zaposlenima, a u Beogumi Plus našim kupcima stojimo u svakom trenutku na raspolaganju za savete i uputstva, kao i kontrolu ispravnosti guma!

Šta je to centriranje (reglaža) trapa?


Za vozilo kažemo da je dobro centrirano kada delovi gume i točka funkcionisu na pravi način. Propisno centriranje je potrebno za ujednačeno trošenje gazne površine (odnosno da bi cela gazna površina gume «nalegla» na put) i precizno upravljanje. Geometrija vozila međutim nekada može biti narušena, sto prouzrokuje i nepravilan rad koji se odražava prevashodno na gume.

Naime, neujednačeno trošenje prednjih i zadnjih guma, ili promene u rukovanju i upravljanju vozilom (kao što je npr. zanošenje u jednu stranu) mogu ukazati na nepravilno centriranje vozila. Nekad je potrebno centriranje «prednjeg trapa» a nekada sva četiri točka. To zavisi od konkretne situacije i od tipa automobila. Iz navedenih razloga se sprovodi centriranje (ili kako se drugačije zove reglaža) trapa!

Zašto se i kada vrši balansiranje točkova?


Dobro balansirane gume su vrlo bitan faktor za udobnost u vožnji i duži vek trajanja guma. Neizbalansirane gume uzrokuju vibraciju koja može dovesti do manje bezbedne vožnje, preuranjene ili nepravilne istrošenosti guma, te nepotrebnog trošenja amortizera i drugih delova Vašeg automobila, kao i neudobniju vožnju i zamor vozača. Gume se prvi put moraju balansirati kad se montiraju na točkove ili kad se ponovo stavljaju nakon popravke. Balansiranje guma mora se proveravati na prve znake vibriranja. Do vibriranja može takode doći i zbog nepravilno centriranog vozila ili mehaničkih problema.

Moram li sadašnje gume zameniti gumama istih dimenzija?


Gume se uvek moraju zameniti onima koje imaju iste oznake dimenzija ili odobrenim opcijama, a prema preporuci proizvođaca vozila. Moguće je staviti i druge profile, ali samo uz konsultacije sa Vašim prodavcem i serviserom, jer svaki profil i svaka marka guma, drugačije (pozitivno i/ili negativno) mogu da utiču na vožnju i ekonomičnost.

Koliki je rok trajanja gume?


Svi proizvođači daju pismenu garanciju, uglavnom na vremenski period od 2-5 godina. Razlog zašto se garancija daje na vremenski period a ne na kilometražu je zato što zbog različitih konstrukcijskih obeležja, tipova guma, tipova vozila, geografskih uslova i navika vozača, nije moguće tačno proceniti koju kilometražu možete očekivati. Svi ovi razlozi utiču na to da je različit vek trajanja guma i različita pređena kilometraža. Dogod obavlja na pravi način svoju osnovnu funkciju i obezbeđuje sigurnu i ekonomičnu vožnju, guma je pogodna za korišcenje. Sigurno je da poštovanjem iznetih saveta u ovom informatoru produžavate umnogome vek trajanja i funkcionalnost guma na Vašem vozilu.

Treba li rotirati gume na automobilu s vremena na vreme?


Ispravna i propisna rotacija guma potpomaže ujednačeno trošenje svih guma na automobilu. Stoga je potrebno s vremena na vreme rotirati gume, a obzirom da rotacija podrazumeva poštovanje nekih pravila, u zavisnosti od tipa vozila i pogona, tipa guma i sl., te obzirom na preporuke proizvođača automobila i proizvođača guma, nikako nemojte sami ni van servisa vršiti rotaciju (zamenu mesta) guma! Za sve kupce Auto centra Tadić, naši majstori vrše besplatnu rotaciju! (uz priloženi račun)

Kakvo je to pumpanje guma azotom i zašto ga preporučuju?


Azot se već duži niz godina primenjuje za naduvavanje guma na putničkim automobilima. Njegova primena kod putničkih vozila proistekla je iz dugogodišnje upotrebe u Formuli 1. Prvenstveno zbog čega se počeo primenjivati je gubitak vazduha kroz određeno vreme u pneumatiku (gumi), koji se dešava zbog toga što još uvek nije nađena takva tehnologija koja bi u potpunosti, u dužem roku, sprečila gubitak vazduha kroz gumenu masu.

Prednosti pumpanja guma azotom su mnogostruke:

• prilikom udaranja po rupama mekše ih absorbuje nego običan vazduh, i vožnja samim tim postaje mnogo udobnija

• niža radna temperatura i stabilniji pritisak vazduha, sto cuva gume, ali i smanjuje potrosnju goriva (do 3%)

• bolje podnosi veliku temperaturnu razliku,

• ne oksidiraju felne i čuva ventil

• sprečava truljenje gume jer nema vlage u gumi

• vozilo se brže zaustavlja (pri vožnji od 80 km/h skraćen je zaustavni put za 2-3m)

• guma duže traje i za 30%

• čuva ostale delove (amortizere, lagere itd.).

Zašto se za zimu preporučuju zimske gume, i koja je razlika između zimskih i letnjih guma?


Postoji čitav niz specifičnosti koje sa sobom nose uslovi vožnje u letnjim i zimskim uslovima. Oni se normalno u velikoj meri odražavaju i na izbor guma. Gazni sloj letnje gume prilagođen je vožnji na višoj temperaturi i pri suvim kolovozima. Kod niskih temperatura gazni sloj kod letnjih guma otvrdne, pa je zato naleganje na put lošije, a put kočenja duži.

Zakoni propisuju da dubina dezena gazećeg sloja letnjih automobilskih guma mora biti 1,6 mm. Mi ipak preporučujemo da dubina iznosi bar 3 mm, jer tada možemo da tvrdimo da je guma stvarno bezbedna. Već pri brzini od 80 km/h guma mora da odvede sa površine kontakta sa puta i do 20 l vode, a to može da se obezbedi jedino ako je dubina dezena gazećeg sloja najmanje 3 mm.

Gazni sloj zimske gume mekši je i bolje naleže na put i kod niskih temperatura, ali se zato na vrućem letnjem asfaltu brzo troši. Dakle, zbog specijalnih materijala i komponenti, i načina pravljenja, te dubine šara, zimska guma bolje prianja na snežne, ledene i vodene podloge, i uopšte bolje se prilagođava niskim temperaturama i omogućava bolje kočenje. Zimske gume obezbeđuju najveću sigurnost ako su montirane na sva četiri točka. Potrebne su u promenjenim klimatskim uslovima, i osiguravaju znatno bolju, sigurniju i ekonomičniju vožnju u uslovima koji se odlikuju permanentnim snegom na putu, poledicom i ledom, mokrim i vodom prekrivenim putevima, na hladnim i suvim putevima, i uopšte u svim zimskim vremenskim uslovima.

U našim klimatskim uslovima preporučuje se zamena letnjih guma zimskim već pocetkom novembra, odnosno najkasnije onda kad se temperatura spusti ispod 7°C. Uvek treba zapamtiti da je put prekriven ledom duplo klizaviji od onog prekrivenog snegom, četiri puta od mokrog puta i osam puta od suvog puta! Zato su potrebne i dobre gume, i opreznija vožnja. Dakle najsigurnije je i najekonomičnije prilikom promene klimatskih uslova, odnosno prelaza iz letnjih u zimske mesece, i obrnuto, zameniti i gume !

Održavanje i kontrola guma



Gume su jedini deo vozila koji je u stalnom kontaktu sa putem. Stanje u kome se nalaze gume značajno utiče na vašu bezbenost. Neispravne gume umanjuju performanse vašeg vozila, smanjuju efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Zato je neophodno da se brinete o vašim gumama i povremeno kontrolišete njihovu ispravnost.


Šta treba kontrolisati?



Opšte stanje guma-vizuelna kontrola

Kada prilazite vašem vozilu pregledajte gume:

* Da li su izduvane?
* Da li na bočnom zidu ima fizickih oštecenja, da li ima posekotina ili deformacija?
* Da li na gazećoj površini ima oštećenja od šljunka, eksera ili drugih stranih tela?
* Da li vozita sa ekserom zabodenim u gumu?
* Da li ventili imaju kapice?

Pritisak u gumama


* Proveravajte pritisak u gumama najmanje jedanput u dve nedelje.
* Merite pritisak u gumama samo kada su hladne.
* Napumapajte gume do vrednosti koju je propisao proizvodac i koja se nalazi u prirucniku
* Kada polazite na duži put napumpajte gume za 0,2 bara iznad propisanog.

U toku vožnje gume se zagrevaju što dovodi do povecanja pritiska u gumama. Zato se pritisak meri samo onda kada su gume hladne, najmanje sat vremena posle završetka vožnje. Najbolje je to učiniti ujutro pre polaska na posao. Temperatura značajno utiče na pritisak u gumama. Temperatura u garaži može se razlikovati i 30°C od spoljne temperature. Ako je temperatura u garaži +20°C, a napolju -10°C pritisak u gumama mora biti 0,3 bara viši da biste imali propisan pritisak napolju. Temperatura utiče na pritisak u gumama tako da za svakih 10°C treba povećati ili sniziti pritisak za 0,1 bar.

Nepropisan pritisak u gumama umanjuje efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Ukoliko dodje do naglog pada pritiska odmah zaustavite vozilo, nije preporučljivo voziti sa izduvanim gumama jer može doci do trajnog oštecenja.

Dubina šare


Kada je guma nova dubina šare je 7-8 mm. Vec ispod 3 mm guma gubi prvobitna svojstva. Iako se gume po propisu menjaju kada je dubina šare manja od 1 mm savetujemo vas da gumu zamenite kada je dubina šare manja od 2 mm.

Indikator istrošenosti gume

Indikator istrošenosti gume je trougao koji se nalazi na bočnom zidu gume ukazuje na mali ispust u šari gume, koji pokazuje minimalnu dubinu šare. Slova "TWI" ili logo proizvodaca su alternativni indikatori istrošenosti na bočnom zidu gume. Indikator istrošenosti gume nikada ne sme da dostigne nivo gazećeg sloja.

Rezervna guma


Čak i da nikada do sada niste upotrebili rezervnu gumu obavezno proveravajte u kakvom je stanju. Kontrolišite redovno pritisak i dubinu šare.

Starost gume


Nemojte zaboraviti da gume ne smeju biti starije od 6 godina! Pogledajte povremeno oznaku DOT na vašoj gumi.

Ventili


Povremeno kontrolišite ventile jer ako oni ispuštaju vazduh, pritisak u gumama neće biti propisan. Obavezno stavite nove ventile kada menjate gume.

 

Zimske gume


Da biste zaštitili sebe, svoju porodicu, automobil i sve učesnike u saobraćaju morate imati zimske gume. Zimi je broj saobraćajnih nesreća 6 puta veći nego leti! Saznajte nešto o prednostima zimskih guma i verujemo da ove zime više necete koristiti letnje gume.
Imajte na umu: bilo da je na putu sneg, led, raskvašen sneg ili samo voda, zimi gume slabije prijanjaju i imaju znatno smanjene ukupne performanse.
Zimske gume su konstruisane tako da efikasno odvode vodu ispod gume i tako smanje rizik od akvaplaninga. Toplota koja nastaje usled trenja guma i podloge topi vrhove ledenih kristala i stvara tanak sloj vode izmedju guma i podloge koji je klizav. Sitne pore koje se nalaze u gazećoj površini zimskih guma konstruisane su tako da efikasno odvode vodu čime obezbeduju vecu stabilnost vozila na mokrom putu.
Zimske gume imaju znatno bolje prijanjaje i kraći zaustavni put prilikom kočenja zahvaljujući dubljoj šari. Prema testovima na ledu, sa letnjim gumama, pri brzini od 30km/h, zaustavni put kočenja iznosi 68m, a sa zimskim gumama 57m, sasvim dovoljno da se izbegne sudar!
Zimske gume su načinjene od specijalne smese sa dodatkom silike, koja se bolje ponaša na niskim temperaturama i pruža tihu i udobnu vožnju. Za razliku od letnjih, zimske gume se ne stvrdnjavaju na niskim temperaturama. Važno je pomenuti da se zimske gume ne koriste samo na snegu i ledu već i na suvoj podlozi, čim temperatura padne ispod +7°C.
U mnogim zemljama zakonom je propisano obavezno korišćenje zimskih guma, što i nas verovatno čeka u bliskoj buducnosti.
Koristite letnje gume leti, a zimske gume zimi i uštedecete!
4 letnje leti + 4 zimske zimi koštaju isto kao 4 letnje koje vozite preko cele godine!
Imati 4 zimske i 4 letnje gume montirane na felne je mnogo bolje nego koristiti samo letnje ili samo zimske gume tokom cele godine jer ih je jednostavnije zameniti, a gume se upola manje troše. Ono što platite za nove gume nadoknadićete kroz dvostruko veci broj predjenih kilometara. Ostvarićete i odredjenu uštedu u pogledu potrošnje goriva.
Vozićete se brže, udobnije i bezbednije, a nećete platiti ništa više. Sa druge strane ništa ne košta više od vaše sopstvene bezbednosti!
Kako odabrati odgovarajuce zimske gume
Zimske gume nisu predvidene samo za sneg vec za različite uslove koji vladaju na putu i to:
•    Za vožnju po snegu
•    Za poledicu i potpuno zaleden put
•    Za lapavicu
•    Za vlažan i mokar put
•    Za hladan i potpuno suv put
•    Za veoma niske temperature
U skladu sa uslovima koji vladaju na putevima kojima vozite odaberite zimsku gumu. Pitajte prodavca, pročitajte nešto o gumama, pogledajte testove...
Stavite zimske gume na sva cetiri tocka
Najbolje je staviti zimske gume na sva četiri tocka. Ako ste stavili zimske gume na prednju osovinu one moraju biti stavljene i na zadnju. U suprotnom može doci do zanošenja, proklizavanja pa čak i zakretanja vozila u krivinama. S druge strane, ako se zimske gume postave na zadnju osovinu, preporučljivo je da budu stavljene i na prednju osovinu. U suprotnom može vam se desiti da pri skretanju prednje gume izgube prijanjanje i vozilo nastavi pravo.

Iako su automobili imali najsavremeniju opremu: ABS (Anti-lock Braking System), ESC (Electronic Stability Control) to nije dalo efekta sve dok nisu stavljene sve 4 zimske gume. Takođe, sa zimskim gumama na prednjoj osovini i all season gumama na zadnjoj nije postignuto poboljšanje! Automobil sa zimskim gumama imao je znatno bolje vozne karakteristike, kraći zaustavni put, bolje držanje u krivinama.

Balansiranje točkova


Balansiranje je postupak kojim se uravnotežuju mase točkova na različitim stranama iste osovine dodavanjem olovnih tegova na felnu. Na točak, kao i na svako drugo telo, prilikom obrtanja oko neke ose deluje centrifugalna sila. Ukoliko nije uravnoteženo (masa tela nije ista sa svake strane ose) javlja se debalans koji se manifestuje podrhtavanjem volana, vec pri brzinama vecim od 70 km/h, ili podrhtavanjem celog vozila.
Guma se pri balansiranju uravotežuje olovom, pločicama ili bušenjem. Najbolje je izvršiti balansiranje sva četiri točka zato što automobil može da trese i ako su prednji točkovi balansirani, a zadnji nisu. Debalans zadnjih točkova se može prenositi i osetiti čak i na volanu ili na celom vozilu.

Ako se balansiranje ne uradi na vreme gume se troše brže i neravnomernije, stradaju ležajevi, amortizeri i druge komponente sistema oslanjanja. Svaki put kada se gume montiraju na točak i kad se ponovo stavljaju nakon popravke moraju se balansirati.
Ako je guma ili felna kriva, javice se podrhtavanje na nekim brzinama, ali pre ili posle tih brzina nestaje. Na primer, izmedu 80-90, 100-110 ili 130-140km/h, ili na malim brzinama gde vozilo ne “trese”, ali se javlja takozvano ljuljanje volana. To se može izbeći samo stavljanjem jedne ili više novih guma, a ako je felna kriva—njenom zamenom ili ispravljanjem.
U balansiranju se koristi više vrsta olova zbog različitosti felni, tj. njihovih ivica. Olovo koje ne odgovara felni lako otpada sa nje, a onda predstavlja opasnost, pa se preporučuje pre svega onima koji balansiraju da o tome vode računa.
Balansiranje i reglaža (centriranje trapova) u osnovi su operacije koje nemaju nikakvih dodirnih tačaka osim u vrlo ekstremnim slučajevima (oštecenje poluosovine, homokinetickog zgloba, isl.).

Anketa

Koliko često proveravate pneumatike

Izdavanje